Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Καμία απόσπαση της διδακτικής επάρκειας από τα πτυχία μας


Όλα τα επαγγελματικά δικαιώματα κατοχυρωμένα στο πτυχίο!

            Από τον 2010 με το 1ο Μνημόνιο έχει ξεκινήσει ένας μνημονιακός αγώνας δρόμου για την κατάργηση της παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας σε όλες τις καθηγητικές σχολές, με την ψήφιση του εν λόγω νόμου. Το 2015 η άθλια μνημονιακή συγκυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ παίρνοντας την σκυτάλη από τις προηγούμενες μνημονιακές κυβερνήσεις (ΝΔ, ΠΑΣΟΚ,ΔΗΜΑΡ, κλπ) πραγματοποίησαν την πρώτη εφαρμογή αυτής της μνημονιακή δέσμευσης.

            Επόμενος και βασικός σταθμός αυτής της κλιμακούμενης επίθεσης στα επαγγελματικά μας δικαιώματα είναι ο Ιούνιος του 2018, όπου η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ και ο υπουργός παιδείας Γαβρόγλου, ψήφισαν στη βουλή διάταξη που αφορά την «απόκτηση διδακτικής και παιδαγωγικής επάρκειας για τους φοιτητές και απόφοιτους των καθηγητικών σχολών». Το πόρισμα αυτής της διάταξης είναι ουσιαστικά πως έχοντας μόνο το πτυχίο μας, δεν μπορούμε να διδάξουμε και να εργαστούμε πάνω στο αντικείμενο που σπουδάσαμε όλα αυτά τα χρόνια.
            Η επίμαχη διάταξη έρχεται να αλλάξει το καθεστώς που υπήρχε μέχρι τώρα για την απόκτηση της επάρκειας, ενσωματώνοντας τα βασικότερα σημεία της γνωστής οδηγίας του ΙΕΠ (Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής) που είχε δημοσιευθεί στις αρχές της περσινής ακαδημαϊκής χρονιάς. Η σημαντικότερη αλλαγή που θεσμοθετείται, είναι ότι σε αντίθεση ακόμα και με τις αντίστοιχες διατάξεις της Διαμαντοπούλου (ν.3848/10), δεν θα υπάρχει κανένα πτυχίο σχολής που αυτόματα θα παρέχει στον κάτοχό του παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια, εκτός από την ΑΣΠΑΙΤΕ και τα Παιδαγωγικά τμήματα (Παιδαγωγικών Τμημάτων Δημοτικής Εκπαίδευσης, Τμημάτων προσχολικής αγωγής, Φ.Π.Ψ, Φ.Π και Ειδικής Αγωγής).
             Το κάθε τμήμα -για να μπορεί να παρέχει το πιστοποιητικό της παιδαγωγικής επάρκειας- θα πρέπει να δημιουργήσει ένα ειδικό παράλληλο πρόγραμμα σπουδών, είτε τμηματικό είτε διατμηματικό, όπου μετά την παρακολούθηση του, ο φοιτητής θα παίρνει το πιστοποιητικό. Ένα επιπλέον «χαρτί» δηλαδή, που μετατρέπει αυτόματα το πτυχίο μας ουσιαστικά σε κουρελόχαρτο!
            Επιπλέον, με τον ν. Γαβρόγλου έχει δρομολογηθεί η δημιουργία Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης, τα οποία θα χορηγούν την διδακτική επάρκεια, καθώς και άλλα επαγγελματικά δικαιώματα και θα προσφέρονται μόνο με χρηματικό αντίτιμο (δίδακτρα), διαλύοντας έτσι το ενιαίο πτυχίο καθώς και κάθε έννοια της δημόσιας και  δωρεάν παιδείας.
            Όσον αφορά τους ήδη αποφοίτους αυτών των σχολών, φημολογείται ότι ναι μεν υπάρχει η δυνατότητα να παίρνουν το πιστοποιητικό χωρίς την παρακολούθηση του ειδικού προγράμματος σπουδών, αλλά μόνο «εφ’ όσον το πρόγραμμα σπουδών που ακολούθησαν καλύπτει με επάρκεια το περιεχόμενο των ως άνω μαθημάτων», πράγμα που θα πρέπει να το αποφασίζει το εκάστοτε τμήμα! Σε τελική ανάλυση αυτό σημαίνει πως κανένας φοιτητής δεν πρόκειται να έχει την διδακτική επάρκεια και άρα θα πρέπει να εξαγοράσει την διδακτική του επάρκεια ή εάν δεν έχει την οικονομική δυνατότητα, να μην μπορεί να βρει δουλειά πάνω στο αντικείμενό του.
            Όλο αυτό γίνεται παράλληλα με το τσάκισμα τον εργασιακών δικαιωμάτων στην εκπαίδευση. Πλέον, με το νέο προσοντολόγιο, που ψήφισε η κυβέρνηση, η πόρτα των διορισμών έχει κλείσει οριστικά, καθώς το πτυχίο πλέον δεν θα έχει κάποια ιδιαίτερη ισχύ, άλλα κυρίως οι τίτλοι σπουδών, οι βεβαιώσεις σεμιναρίων, τα ECTS και όλα τα επιπλέον χαρτιά που για να τα αποκτήσεις υποχρεωτικά θα πρέπει να βάλεις βαθιά το χέρι στην τσέπη. Συνεπώς, ο κάθε φοιτητής είναι πλέον υποχρεωμένος να τρέχει να μαζέψει «δια βίου» προσόντα, βεβαιώσεις και πιστοποιήσεις, που φυσικά όλα αυτά θα μεταφράζονται σε επιπλέον δυσβάσταχτα δίδακτρα, για να αποδείξει το αυτονόητο ότι μπορεί να δουλέψει πάνω στο αντικείμενό του. Παράλληλα, η κατάσταση στην ιδιωτική εκπαίδευση είναι ήδη βάρβαρη, καθώς χωρίς επάρκεια δεν θα μπορούμε ούτε εκεί να βρούμε επαγγελματική αποκατάσταση. Ακόμη, όμως, και να βρούμε θα είναι με μισθό επαιτείας, αφού το ωρομίσθιο θα είναι κάτω από 3. Αυτό σημαίνει ότι η κατάργησή της διδακτικής επάρκειας είναι ο δίαυλος για το τσάκισμα της δημόσιας και δωρεάν παιδείας και καταλήγει μόνο σε έναν προορισμό ... την ανεργία.
            Ο νόμος Γαβρόγλου και όλα τα προηγούμενα αντιεκπαιδευτικά μέτρα έθεσαν την βάση για την ολοκληρωτική κατάργηση των κοινωνικών μας κατακτήσεων στην παιδεία. Είναι μια ποιοτικά αναβαθμισμένη συνέχεια της ολοένα αυξανόμενης επίθεσης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση από όλες τις νεοφιλελεύθερες και μνημονιακές κυβερνήσεις  των τελευταίων δεκαετιών. Πρόκειται για έναν νόμο που υλοποιεί πλήρως την εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ και έχει ως πυρήνα της επίθεσης του την οικονομική αυτονόμησή των πανεπιστημίων, το πετσόκομμα της χρηματοδότησης για την παιδεία, την διάλυση των πτυχίων και το χτύπημα των επαγγελματικών δικαιωμάτων. Ουσιαστικά πρόκειται για τη διάλυση της δημόσιας και δωρεάν παιδείας με την εφαρμογή διδάκτρων σε προπτυχιακά και μεταπτυχιακά, απολύσεις προσωπικού, συγχωνεύσεις, κλεισίματα ιδρυμάτων και σχολών, ( όπως έγινε στο ΠΔΑ και τώρα πάει να εφαρμοστεί στο ΦΠΨ), διάλυση πτυχίων, δημιουργία διετών προγραμμάτων σπουδών, δηλαδή να αγοράζουμε τα πάντα από τη τσέπη μας. Το αποτέλεσμα αυτής της επίθεσης θα είναι να πεταχτούν βιαίως έξω από τα πανεπιστήμια οι 7 από τους 10 φοιτητές. Αυτήν την κατεύθυνση σπεύδουν να επιβεβαιώσουν όλα τα μνημονιακά κατακάθια (βλ. δηλώσεις Μητσοτάκη, Μπουτάρη, κλπ.)που δεν χάνουν ευκαιρία να δηλώσουν ξανά και ξανά ότι το τζάμπα πέθανε και πως άμεσα πρέπει να μπουν δίδακτρα στα πανεπιστήμια ύψους τουλάχιστον 400 ευρώ.
            Η επίθεση αυτή έχει τεράστια σημασία για τον περαιτέρω ανενόχλητο κατακερματισμό των εργασιακών μας δικαιωμάτων και την μετατροπή μας πλέον σε σύγχρονους δουλοπάροικους. Οι μνημονιακές πολιτικές των τελευταίων χρόνων αποσκοπούν στο τσάκισμα μας τόσο ως φοιτητές όσο και ως μελλοντικούς εργαζόμενους για αυτό και η τόσο λυσσαλέα επίθεση στην Παιδεία, η οποία έχει άμεση αλληλεπίδραση με την αγορά εργασίας. Η άθλια κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και όλη η μνημονιακή κουστωδία έχουν βάλει στο στόχαστρο την δημόσια δωρεάν παιδεία και δεν θα σταματήσουν, αν δεν τους σταματήσουμε με τους αγώνες μας.
            Δεν θα κάτσουμε με σταυρωμένα τα χέρια, να βλέπουμε το μέλλον και τα δικαιώματά μας να διαλύονται μπροστά στα μάτια μας. Να απαντήσουμε άμεσα με ανυποχώρητους και μαχητικούς αγώνες μέχρι την επίτευξη των στόχων μας. Τα προβλήματα του Πανεπιστημίου, άλλα και του τμήματος μας πιο συγκεκριμένα δεν θα λυθούν από μονά τους. Οι φοιτητές πρέπει να πάρουμε την κατάσταση στα στα χεριά μας. Με ζωντανούς φοιτητικούς συλλόγους και μαχητικά μέσα πάλης να πραγματοποιήσουμε γενικές συνελεύσεις, ανοίγοντας μέτωπο ενάντια στην κυβέρνηση αλλά και στα τμήματα, συγκλήτους κλπ που με περισσή προθυμία έχουν σπεύσει να εφαρμόσουν την τροπολογία. Να προχωρήσουμε σε δυναμικές μορφές πάλης, στέλνοντας σαφές μήνυμα ότι δεν θα ανεχτούμε άλλο χτύπημα στα δικαιώματα μας. Να προχωρήσουμε σε ένα συντονισμό των φοιτητών των καθηγητικών σχολών και όχι μόνο, από κοινού με τους εργαζόμενους εκπαιδευτικούς. Μόνο μέσα από την αυτοοργάνωση και την ενότητα των αγώνων μας θα μπορέσουμε να βάλουμε φρένο στα σχέδια τους.
         
 Να παλέψουμε για:


  • Άμεση κατάργηση της τροπολογίας για τη διδακτική επάρκεια.
  •       Όχι στο ΠΠΔΕ – Όλα τα επαγγελματικά δικαιώματα κατοχυρωμένα στο πτυχίο. Το πτυχίο μοναδική προϋπόθεση για δουλειά.

  • Άμεση και άνευ πιστοποιητικού, αναγνώριση της διδακτικής επάρκειας στους ήδη αποφοίτους των καθηγητικών σχολών.

  •        Άμεση και ριζική αύξηση της χρηματοδότησης για την παιδεία.