Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΚΑΤΩ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ! | ΟΧΙ ΣΤΙΣ ΔΙΕΤΕΙΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ!

Στις 9/12, η Κεραμέως κατέθεσε ένα νέο νομοσχέδιο έκτρωμα στην Βουλή εν μέσω πανδημίας, το οποίο μετατρέπει την τεχνική εκπαίδευση σε ενισχυμένο όργανο διάλυσης και ιδιωτικοποιήσης/εμπορευματοποίησηςόλο και μεγαλύτερων κομματιών της δημόσιας εκπαίδευσης. Τα κύρια σημεία είναι:

  •  Ιδρύονται οι Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης (ΕΣΚ), μεταγυμνασιακές δομές με διετή προγράμματα κατάρτισης, που δεν έχουν καμία σχέση με λυκειακές βαθμίδες. Με άλλα λόγια, δημιουργούνται σχολές πολύ κατώτερες από τα ΕΠΑΛ και τα ΓΕΛ, που θα προσφέρουν τσάμπα εργατικά χέρια και καταπατημένα επαγγελματικά και εργασιακά δικαιώματα.
  •  Αυτές οι σχολές θα ιδρύονται από εργοδοτικούς φορείς και επιχειρήσεις και θα εξυπηρετούν τις «ανάγκες της αγοράς», σε τοπικό και πανεθνικό επίπεδο. Δηλαδή, η επαγγελματική εκπαίδευση χαρίζεται απλόχερα στις ορέξεις των αρπακτικών, αφού πλέον θα παρέχονται στους μαθητές μόνο τόσες γνώσεις και τόσα επαγγελματικά δικαιώματα, όσα χρειάζεται ο εκάστοτε εργοδότης. Τίποτα παραπάνω! Η «γνώση» θα είναι μερική και κατακερματισμένη, και ουσιαστικά θα αποτελεί κατάρτιση, σκόρπιες δεξιότητες. Άλλωστε πόσες και ποιες θέσεις εργασίας χρειάζεται η ελληνική αγορά εργασίας με τα τεράστια επίπεδα ανεργίας, που ήδη υπάρχουν και θα αυξηθούν κι άλλο με το νέο μπαράζ λουκέτων επιχειρήσεων και την νέα έκρηξη της οικονομικής κρίσης; Δίχως να έχουν τελειώσει την 12χρονη εκπαίδευση, οι μαθητές θα μπαίνουν από νωρίς σεδουλικές σχέσεις εργασίας, δουλεύοντας μάλιστα αμισθί μἐσω της μαθητείας!
  •    Για να εξυπηρετηθούν οι στόχοι της «αποκέντρωσης» και της «αυτονόμησης», ιδρύονται το Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Σ.Ε.Ε.Κ.) και το Συμβούλιο Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας (Σ.Σ.Π.Α.Ε.), όπου θα δίνουν την βασική κατεύθυνση των ΕΣΚ, με ενισχυμένο ρόλο να παίζει και η τοπική αυτοδιοίκηση. «Σπάει» με άλλα λόγια, η δημόσια εκπαίδευση και δίνονται κομμάτια της στους δήμους, μια πάγια στόχευση των νεοφιλελεύθερων για να μειώσουν δραματικά τις δαπάνες για την παιδεία και να πετάξουν εκτός δημόσιας εκπαίδεσης μεγάλα κομμάτια νέων. Τραγικό παράδειγμα οι παιδικοί σταθμοί, όπου έχουν περάσει ήδη στα χέρια των δήμων και κάθε χρόνο, χιλιάδες παιδιά δεν γίνονται δεκτά, με το γονείς να αναγκάζονται να πληρώνουν στους ιδιωτικούς παιδικούς σταθμούς.
  • Οι διδάσκοντες σ’αυτές τις σχολές δεν θα είναι εκπαιδευτικοί, αλλά «εκπαιδευτές», με άθλιες συνθήκες εργασίας και οι διευθυντές θα μπορεί να είναι και μη εκπαιδευτικοί. Τα σχολεία-επιχειρήσεις, όνειρο για κάθε «άριστο» επιχειρηματία, με εργασιακές σχέσεις λάστιχο και με διευθυντές-μάνατζερ σε όλο τους το μεγαλείο!
  •  Μαζικά λουκέτα στα δημόσια ΙΕΚ, αφού θα κλείσουν τα δημόσια ΙΕΚ που δεν υπερβαίνουν τους 250 σπουδαστές σε Αθήνα και Θεσ/νίκη και τους 100 στην υπόλοιπη Ελλάδα. Όλα θα πωλούνται και αγοράζονται για την απόκτηση ενόςτίτλου σπουδών, αφού θα «ανθίσουν» τα ιδιωτικά ΙΕΚ!
  • Πρόσβαση στα ΑΕΙ μέσω των ΙΕΚ με κατατακτήριες εξετάσεις: είναι το «τυράκι». Όχι μόνο δεν δίνονται περισσότερες πιθανότητες πρόσβασης στα πανεπιστήμια, αλλά θα υπάρξει τρομακτική μείωση στους εισακτέους της τριτοβάθμιας.Το νομοσχέδιο αυτό θα δημιουργήσει μια κατάσταση όπου θα υπάρχει λιγότερη πρόσβαση στα ΕΠΑΛ και από εκεί στα ΑΕΙ, ενώ από τους λίγους μαθητές που θα καταφεύγουν στα  ΙΕΚ(ιδιωτικά κατά βάση) μόνο ένα μικρό ποσοστό θα έχει πρόσβαση στα ΑΕΙ. Δίνεται η απόλυτη ελευθερία στους ιδιοκτήτες των ΙΕΚ να θησαυρίζουν, πουλώντας την ελπίδα της πρόσβασης στο πανεπιστήμιο.

Πρόκειται για ένα ακόμα πιο ούλτρα νεοφιλελεύθερο νομοσχέδιο με το οποίο η κυβέρνηση προσπαθεί να «αυτονομήσει» την δημόσια παιδεία από τα χέρια του κράτους, και να φορτώσει το κόστος στις πλάτες των μαθητών, των φοιτητών και των σπουδαστών.Στο γενικότερο πλαίσιο της ιστορικής κρίσης και παρακμής του ελληνικού καπιταλισμού, το νομοσχέδιο αυτό συμπληρώνει το «παζλ» της διάλυσης της δημόσιας δωρεάν παιδείας στη χώρα μας: Πατώντας πάνω στα προηγούμενα νομοσχέδια των αξιολογήσεων και του Νέου Λυκείου. Ανοίγοντας τον δρόμο για το νέο νόμο-πλάισιο που θα σαρώσει τα πανεπίστημια, σχολές και εισακτέους. Ενώ μεχρί τώρα το να σπουδάζουμε ήταν δικαίωμά μας, τώρα θα τα καταφέρνει μόνο όποιος έχει να πληρώνει δίδακτρα! Ήδη με την εφαρμογή της τράπεζας θεμάτων θα πεταχτούν χιλιάδες μαθητές εκτός των γενικών Λυκείων και θα σπρωχθούν στην μπίζνα της τεχνικής εκπαίδευσης.

Έτσι, με το νομοσχέδιο αυτό θα διευρυνθεί η επαγγελματική εκπαίδευση, ώστε να φτάσει τον ευρωπαϊκό μέσο όρο και θα υποστεί μια ραγδαία υποβάθμιση-εμπορευματοποίηση. Εντείνεται ο ταξικός αποκλεισμός της νεολαίας και χτυπώντας βάναυσα τα πιο φτωχά στρώματα της, υλοποιώντας μάλιστα το πρότυπο του «ψυκτικού από το Περιστέρι» που είχε εκστομίσει ο Μητσοτάκης προεκλογικά, με περισσεία ταξική περιφρόνηση. Είναι γνωστή η εμμονή των νεοφιλελεύθερων να φτιάξουν την «αγορά των εκπαιδευτικών υπηρεσιών», σύμφωνα με τις επιταγές της ΕΕ και του ΟΟΣΑ, αλλά και της νεόφερτης «έκθεσης Πισσαρίδη». Ενώ μάλιστα βρισκόμαστε σε μια περίοδο όπου η γνώση και η τεχνολογική πρόοδος έχει ανέβει μέχρι και στο επίπεδο της τεχνητής νοημοσύνης, η Κεραμέως (και ο ξεπεσμός της «αγοράς» του  παρηκμασμένου ελληνικού καπιταλισμού που εκπροσωπεί) αμφισβητεί για το αν θα πρέπει ένας μαθητής να τελειώνει το Λύκειο!

Οι «άριστοι» του Μητσοτάκη εσκεμμένα θέλουν να δημιουργήσουν μια κοινωνία «καταρτισμένων» αμόρφωτων, γιατί η τεχνική εκπαίδευση είναι μια «φθηνή» γνώση που ο μαθητής μαθαίνει τα απολύτως απαραίτητα για την «αγορά». Μια υπερεξειδίκευση που δημιουργεί έναν μελλοντικό εργαζόμενο-δουλοπάροικο εξαρτημένο εφ’όρου ζωής μόνο στις «δεξιότητες» που του μαθαίνει η «αυθεντία» του εργοδότη, πολύ υποβαθμισμένων επιστημονικών γνώσεων και αντιλήψεων.

Τέλος, μέσω του αφηγήματος της «δια βίου μάθησης» βάζουν τον μαθητή σε ένα συνεχές, ατομικό κυνήγι άχρηστων πληρωμένων τίτλων, αμφισβητώντας συνεχώς την ικανότητά του να εργάζεται. Ο μαθητής-εργαζόμενος πρεπεί διαρκώς να «μαθαίνει» για να γίνεται πιο ανταγωνιστικός από τους συναδέλφους του, υφιστάμενος μια πλήρη ατομικοποίηση και βλέποντας τους ως εχθρούς του, που πρέπει να ξεπεράσει!!

Κάθε μέρα αυτή η κυβέρνηση δείχνει πόσο επικίνδυνη είναι για τους εργαζόμενους και την νεολαία! Διαλύει τα νοσοκομεία, αφήνει εκατόμβες νεκρών καθημερινά από την ανευθυνότητά της, καταστρέφει εργασιακά δικαιώματα και κατακτήσεις αιώνων. Η μόνη απάντηση που έχουν είναι να επιβάλλουν χουντικές απαγορεύσεις των πορειών, με εκατοντάδες συλλήψεις αγωνιστών στις 17/11 και στις 6/12. Αντί να προσλάβουν υγειονομικό προσωπικό, προσλαμβάνουν 1.000 αστυνομικούς για τα πανεπιστήμια! Όλα αυτά για να φορτώσουν και πάλι στις πλάτες μας την νέα βαθιά κρίση, καταστρέφοντας ολοσχερώς τις κοινωνικές παροχές και κατακτήσεις.

Δεν θα φοβηθούμε να δώσουμε την δικιά μας απάντηση! Να μην επιτρέψουμε να διαλύσουν την δημόσια εκπαίδευση και να πετάξουν έξω απ’τα σχολεία όσους δεν έχουμε να πληρώνουμε δίδακτρα! Δεν θα δεχτούμε να δουλεύουμε απλήρωτα για την «μαθητεία» σε κάθε επιτήδειο «άριστο», που θα πρέπει να του χρωστάμε υποχρέωση επειδή μας παρέχει «κατάρτιση». Με ένα ενιαίο μέτωπο όλης της νεολαίας, μαθητών, σπουδαστών και φοιτητών να σταματήσουμε το ξεπούλημα της δημόσιας και δωρεάν παιδείας και να ρίξουμεαυτἠ την νεοφιλελεύθερη χούντα! Να υπερασπιστούμε το δικαίωμα μας στην μόρφωση, στην εργασία και στην ζωή!Ο μαχητικός αγώνας της νεολαίας στην γειτονική Αλβανία, μας δείχνει τον δρόμο!

 

  •  Κάτω το νέο νομοσχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση
  • Ενιαία και υποχρεωτική 12χρονη εκπαίδευση για όλους
  • Δουλειά με δικαιώματα και όχι με «μαθητείες» και δουλικές σχέσεις εργασίας
  •  Όχι στο ξεπούλημα της δημόσιας και δωρεάν παιδείας
  •  Λεφτά για την δημόσια υγεία και παιδεία!