ΟΧΙ ΣΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ Α.Ε. ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΣΧΟΛΕΣ –
ΦΥΛΑΚΕΣ
ΑΓΩΝΑΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟΥΣ ΑΝΑΤΡΕΨΟΥΜΕ
Ο Βοναπάρτης Μητσοτάκης, βλέποντας
τον χρόνο εξουσίας του να τελειώνει και την φθορά της κυβέρνησης να μεγαλώνει,
επιτίθεται όλο και πιο βάναυσα στα δικαιώματα των εργαζομένων, της νεολαίας και
των φτωχών λαϊκών στρωμάτων. Με ογκώδη αντεργατικά νομοσχέδια και fasttrack διαδικασίες προσπαθεί να φορτώσει, όπως όπως, πριν καταρρεύσει, όλα τα
βάρητης οικονομικής κρίσης, του πολέμου, της ακρίβειας στην ελληνική κοινωνία,
με μόνο σκοπό τη διάσωση του ελληνικού καπιταλισμού.Σε αυτό το πλαίσιο, η
Υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως ανακοίνωσε ένα νέο αντι-εκπαιδευτικόΝόμο- Πλαίσιο,
με περίπου 345 άρθρα και 400 σελίδες,που
μπήκε σε «δημόσια διαβούλευση»στις 29/5 και θα ψηφιστεί τον Ιούνιο! Αποτελεί
την πιο βαθιά, αντιδραστική τομή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση από τη Μεταπολίτευση.
Συμπυκνώνει όλα τα αντι-εκπαιδευτικά νομοσχέδια της τελευταίας 10ετίας, μετά
τον προηγούμενο τέτοιο νόμο της Διαμαντοπούλου (κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ, 2011). Ουσιαστικά
ο νέος νόμος προχωρά ολοταχώς προς την πλήρη κατάργηση του Δημόσιου και Δωρεάν
Πανεπιστημίου και το αντικαθιστά με μια Αγορά της Εκπαίδευσης!
Βασικοί άξονες που περιλαμβάνει:
1)«Εταιρείες
Αξιοποίησης και Διαχείρισης Περιουσίας των ΑΕΙ».Κάθε πανεπιστήμιο θα μπορεί να ιδρύει
μια τέτοια εταιρεία, απαραίτητα μετοχική, μέσω της οποίας θα ξεπουλά την κινητή
και ακίνητη περιουσία του, καθώς και τη «διανοητική ιδιοκτησία» του.Μια ακόμα
προσπάθεια ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας (όπως ΔΕΗ, Σύστημα Υγείας κ.ά.),
του πλούτου και των υποδομών που δημιούργησε η εργατική τάξη με ιδρώτα και αίμα
– και που, αντί να αξιοποιηθούν για τις κοινωνικές ανάγκες και τηβελτίωση του
σπουδών μας, θα δίνονται βορά σε κοράκια επιχειρηματίες.
2) Συμβούλια Διοίκησης και Μάνατζερ
για τη«νέα» εμπορευματοποιημένη εκπαίδευση. Το Πανεπιστήμιο Α.Ε. δεν μπορεί να
λειτουργήσει με τις υπάρχουσες ακαδημαϊκές διοικήσεις,χρειάζονται ακόμη πιο
αυτονομημένες και ανεξέλεγκτες: τα Συμβούλια Διοίκησης, που θα ασκούν πλήρη
έλεγχο σε κάθε πτυχή της ζωής και λειτουργίας του Πανεπιστημίου και θα έχουν
εξουσίες σε όλα τα επίπεδα, ενώ δεν θα λογοδοτούν σε κανέναν, παρά μόνο στην
κυβέρνηση.Θα αποτελούνται από 11 μέλη, 6
εσωτερικά (μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας) και 5 εξωτερικά, τα οποία δεν θα
είναι κατ’ ανάγκη καθηγητές! Θα είναι προφανώς άνθρωποι της Αγοράς και «παιδιά»
των νεοφιλελεύθερων κυβερνήσεων και κομμάτων, όπως και οι υπόλοιποι «άριστοι»
που διορίζονται με παχυλούς μισθούς στις διοικήσεις δημόσιων οργανισμών: goldenboys,
CEO εταιρειών, βιομήχανοι, τραπεζίτες και εργοδότες. Θα λειτουργούν με βάση τον
ισολογισμό εσόδων-εξόδων: Κάθε ίδρυμα θα πρέπει να κυνηγά πόρους, σε μια
νεοφιλελεύθερη αγορά-σούπερ μάρκετ τίτλων και πιστοποιήσεων για φοιτητές
πελάτες με βαθιές τσέπες και σε ένα έδαφος εύφορο για μπίζνες από κάθε απατεώνα
επιχειρηματία.
3) Κάθε
πανεπιστήμιο και σχολή θα έχει «στρατηγικό σχεδιασμό 4ετίας», για τη σύνδεσή του
με την «αγορά», δηλαδή με την χρεωκοπημένη οικονομία του ελληνικού
καπιταλισμού. Αυτό
σημαίνει πώς προγράμματα σπουδών, έρευνα, ολόκληρο το ακαδημαϊκό έργο θα
λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Και μάλιστα σε συνθήκες που όλος ο
ελληνικός καπιταλισμός μπαίνει, ξανά, σε μια τεράστια οικονομική
αποσταθεροποίηση και κρίση (έκρηξη χρεών, ανεργία 40% στη νεολαία κ.λπ.).Έτσι,
π-προγράμματα-τμήματα-μεταπτυχιακά θα αλλάζουν ή θα καταργούνται αν δεν
προσελκύουν «επενδυτές» ή δεν έχουν «ζήτηση». Περιλαμβάνονται ποικίλοι τρόποι παρέμβασης ιδιωτικών επιχειρήσεων στις
σπουδές ή στο ερευνητικό έργο, ακόμα και μέσω της ένταξης των ιδρυμάτων σε
εταιρικά σχήματα!Όλα αυτά δεν
σημαίνουν μαζικές επενδύσεις στη δημόσια εκπαίδευση, αλλά αρπαγή και λεηλασία
της από κάθε ιδιώτη.
4) «Κινητικότητα»
φοιτητών ανάμεσα σε τμήματα. «Ευέλικτα» προγράμματα σπουδών. Αυτό είναι απ’ τα πιο επικίνδυνα,
διότι στοχεύει να «αλώσει» με τις προπτυχιακές σπουδές μας! Τα πτυχία ουσιαστικά
διαλύονται με τη θέσπιση προγραμμάτων σπουδών - «σούπα», χωρίς συγκεκριμένο
γνωστικό-επιστημονικό αντικείμενο ή συγκεκριμένα κατοχυρωμένα επαγγελματικά
δικαιώματα: Ξενόγλωσσα, Θερινά, Εξ
αποστάσεως, 2ετή, δια βίου μάθησης κ.α. Οι φοιτητές θα «έχουν την ελευθερία
να επιλέγουν» πολλαπλά προγράμματα μέσα σε ένα τμήμα - σούπερ μάρκετ
δεξιοτήτων, κοινά προγράμματα μεταξύ 2 ή παραπάνω σχολών ή τμημάτων, εισαγωγή
δευτερευουσών κατευθύνσεων από άλλα τμήματα, ακόμα και «εσωτερικό erasmus» (σπουδές σε άλλο τμήμα για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα). Οι
νεοφιλελεύθεροι κανίβαλοι επιτρέπουν έτσι τη δημιουργία μίας ιδιωτικής
παραπαιδείας, που θα ασχολείται με πιστοποιήσεις, σεμινάρια, ημερίδες κ.ά., οδηγώντας
τους νέους σε ένα ατελείωτο κυνήγι προσόντων – και στον ταξικό αποκλεισμό όσων
δεν έχουν να πληρώσουν.
5)
Επαναφορά των ΤΕΙ. «Απελευθέρωση» των καταργήσεων-συγχωνεύσεων σχολών, εντείνοντας
ακόμα περισσότερο τησυνεχή υποβάθμιση των ΤΕΙ(ξεκίνησε με την «ανωτατοποίηση» του
ΣΥΡΙΖΑ), τη συρρίκνωση του εκπαιδευτικού
χάρτη.Έτσι το κράτος απαλλάσσεται από το «βάρος» της χρηματοδότησης. Ένα
σημαντικό μέρος θα κλείσει, σύμφωνα με τα νεοφιλελεύθερα κριτήρια της «αξιολόγησης».
Τα υπόλοιπα θα συγχωνευτούν ή υπολειτουργούν, αφήνοντας στον αέρα χιλιάδες
φοιτητές. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι ορίζεται στον νέο Νόμο Πλαίσιο πως κάθε
τμήμα/σχολή/ίδρυμα μπορεί ανά πάσα στιγμή να
συγχωνεύεται/μετατοπίζεται/καταργείται με ένα προεδρικό διάταγμα. Σειρά
προφανώς θα έχουν και τμήματα των ΑΕΙ.
6)
Εξίσωση πτυχίων ΑΕΙ με Ιδιωτικά κολλέγια-πανεπιστήμια του εξωτερικού. Καταργείται η ατομική αίτηση
αναγνώρισης πτυχίου και ιδρύεται «Εθνικό Μητρώο Αναγνωρισμένων Ιδρυμάτων της
αλλοδαπής» και «Εθνικό Μητρώο Τύπων Τίτλων Σπουδών Αναγνωρισμένων Ιδρυμάτων της
αλλοδαπής» και καταργούνται οι διαδικασίες της «ισοτιμίας» και της «ισοτιμίας
με αντιστοιχία». Αποτέλεσμα είναι η αναγνώριση-εξίσωση αμφιβόλου ποιότητας
τίτλων σπουδών, με διαδικασίες - εξπρές,
χωρίς έλεγχο και κριτήρια. Σε συνδυασμό με τα «πολλαπλά προγράμματα σπουδών», ουσιαστικά
έτσι καταργείται το άρθρο 16 του Συντάγματος για το δημόσιο χαρακτήρα της γ΄
βάθμιας εκπαίδευσης.
7)
Νομιμοποιείται η τηλεκπαίδευση και εξισώνεται με την δια ζώσης. Η τηλεκπαίδευση οδηγεί στη
διάλυση του ίδιου του πανεπιστημίου ως χώρου κοινωνικοποίησης και
πολιτικοποίησης της νεολαίας, και στη μείωση της χρηματοδότησης (δεν
χρειάζονται αίθουσες και υλικοτεχνικός εξοπλισμός). Επιπλέον, αποτελεί
πρόσθετοτρόπογια την παγίωση αυτής της «αγοράς της εκπαίδευσης».
8)
Θεσπίζεται η Μαθητεία στα ΑΕΙ με την «επέκταση και αναβάθμιση του θεσμού της
πρακτικής άσκησης των φοιτητών σε σύνδεση με τον παραγωγικό ιστό της χώρας, με
την ίδρυση Μονάδας Πρακτικής Άσκησης» και τα βιομηχανικά διδακτορικά (δωρεάν εργασία ερευνητών για
βιομηχανίες). Η «σύνδεση» με έναν «παραγωγικό ιστό» που συρρικνώνεται και
παρακμάζει διαρκώς εδώ και δεκαετίες, σημαίνει κυριολεκτικά καταστροφή των
μορφωτικών δικαιωμάτων της νεολαίας. Αποτελεί ένα ακόμα δώρο στο κεφάλαιο, με δωρεάν
ειδικευμένο εργατικό δυναμικό. Εντείνει τηδιάλυση των εργασιακών σχέσεων. Μισθοί
και δικαιώματα των φοιτητών-εργαζομένων θα είναι ανύπαρκτα.
9)
Εφαρμογή του δόγματος «Νόμος και Τάξη»(νόμος Κεραμέως – Χρυσοχοϊδη): ΟΠΠΙ,
κάμερες, ελεγχόμενη είσοδος με τουρνικέ, πειθαρχικά. Γιατί Πανεπιστήμιο Α.Ε.
και δημόσια παιδεία – φοιτητικοί αγώνες – σύλλογοι – ελευθερίες είναι ασυμβίβαστες έννοιες! Όποιος συμμετέχει σε
συνελεύσεις, καταλήψεις, εκδηλώσεις που «δεν συνάδουν με τον σκοπό του νέου
πανεπιστημίου» ή απλά δεν έχει να πληρώσει τα δίδακτρα θα αντιμετωπίζει
απαγόρευση συμμετοχής στις εξετάσεις, αφαίρεση φοιτητικής ιδιότητας προσωρινά ή
και οριστική διαγραφή (!), εξώσεις από τις φοιτητικές εστίες κ.ά.
10)
Κατάργηση των παρατάξεων και των φοιτητικών συλλόγων: πρώτα από όλα με την ίδρυση ενός
«θεσμικού συνομιλητή» της κυβέρνησης, του Συμβουλίου Φοιτητών, το οποίο θα
υποκαταστήσει τους Συλλόγους, τα ΔΣ, τις Γενικές Συνελεύσεις και τους αγώνες
μας. Οι εκλογές προβλέπονται για τη συγκρότηση μόνο αυτού του οργάνου και όχι
για τα ΔΣ των Συλλόγων μας, θα είναι αποκλειστικά ηλεκτρονικές και δεν θα
κατεβαίνει κάθε δύναμη με το δικό της ψηφοδέλτιο, αλλά όλες μαζί θα κατεβαίνουν
με ένα ενιαίο, απολιτίκ ψηφοδέλτιο!! Δηλαδή, δεν θα ψηφίζει ο κάθε φοιτητής
διαφορετικές πολιτικές δυνάμεις και προγράμματα, αλλά τον Τάκη, τη Δήμητρα
κ.ο.κ. Πρόκειται για το σπάσιμο κάθε πολιτικοποίησης και ριζοσπαστικοποίησης.
Κατά τα άλλα, ο νόμος «αναγνωρίζει το δικαίωμα ίδρυσης σωματείου στις σχολές»,
κάτι που προφανώς αποτελεί ξεκάθαρη κοροϊδία από την Κεραμέως!
Δεν
θα επιτρέψουμε την κατάργηση του Δημόσιου-Δωρεάν Πανεπιστημίου, να μας πετάξουν
εκτός εκπαίδευσης.
Η δημόσια δωρεάν εκπαίδευση είναι κατάκτησή μας, όχι κάτι που χαρίστηκε. Η ήττα
της ΔΑΠ στις εκλογές ήταν η αρχή, αλλά πρέπει να «μεταφραστεί» σε οργάνωση της
αντεπίθεσής μας. Βάζοντας τα θεμέλια ενός ανυποχώρητου αγώνα διαρκείας, κόντρα σε
λογικές ανάθεσης, «συμβολικές κινήσεις» και στο αέναο «κυνήγι» των πρυτανικών
διοικήσεων. Χρειαζόμαστε την αναγέννηση των Φοιτητικών μας Συλλόγων, ένανΑγώνα Διαρκείας,
που θα εκπορεύεται από δομές αυτοοργάνωσης(επιτροπές, συντονιστικά) και
μαχητικά μέσα πάλης (καταλήψεις κ.λπ.).Αυτός είναι ο μοναδικός τρόπος για να
ενώσουμε το φοιτητικό κίνημα, να μπλοκάρουμε τη ψήφιση του νέου Νόμου. Να
διώξουμε την αστυνομία από τις σχολές, ως πρώτο βήμα για να διώξουμε τη
λαομίσητη κυβέρνηση Μητσοτάκη, μαζί με εργαζόμενους και φτωχούς.