Στον δρόμο που της άνοιξε ο άθλιος ΣΥΡΙΖΑ, η κυβέρνηση της ΝΔ έχει ήδη δείξει το ακραία νεοφιλελεύθερο, μνημονιακό
προφίλ της. Τα μέτρα ενίσχυσης της εργοδοτικής αυθαιρεσίαςκαι η
κατάργηση του ασύλου, ήταν μόνο η αρχή. Μετά το νέο αντεργατικό νομοσχέδιο, την
εξίσωση πτυχίων δημοσίων πανεπιστημίων-ιδιωτικών κολλεγίων, την ιδιωτικοποίηση
της ΔΕΗ ετοιμάζει νέα αντιλαϊκά μέτρα: διάλυση της κοινωνικής ασφάλισης,
περιορισμό των διαδηλώσεων και τα μέτρα της Κεραμέως.
ΤΑ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΙΚΑ
ΜΕΤΡΑ ΣΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΗΣ ΚΕΡΑΜΕΩΣ
1)Το Υπουργείο Παιδείας θα χαράσσει κάθε 4 χρόνια μια «Εθνική Στρατηγική»(Ε.Σ.)
για τα ΑΕΙ, με μεσοπρόθεσμους στόχους, σχέδια επενδύσεων κ.α., ενώ κάθε ΑΕΙ θα την
υλοποιεί συνάπτοντας Συμφωνίες Προγραμματικού Σχεδιασμού(Σ.Π.Σ.) με το
Υπουργείο. Oι Σ.Π.Σ. θα περιλαμβάνουν σχέδια για την προσέλκυση «επενδυτών» στις
σχολές κ.α.
2)Θα διαμορφώνονται 2 είδη αξιολογήσεων:
2Α)Αξιολόγηση και Πιστοποίηση Σχολών και Προγραμμάτων Σπουδών: υποχρεωτική για όλες τις σχολές με κριτήρια
όπως η ζήτηση ενός προγράμματος σπουδών στην αγορά εργασίας(!), η ποιότητα και
αποτελεσματικότητα του διδακτικού και ερευνητικού έργου (δηλ. πόσες
επιχειρήσεις προσελκύει κάθε καθηγητής), το πόσα χρήματα βρίσκει κ.α. Αν μια
έκθεση αξιολόγησης είναι αρνητική, τότε η επιτροπή αξιολόγησης θα εισηγείται μείωση
της χρηματοδότησης και του αριθμού εισακτέων ή/και το κλείσιμό της. Η αρχή γίνεται με την αναστολή λειτουργίας
των 37 τμημάτων, που είχαν προκύψει από τις συγχωνεύσεις ΑΕΙ-ΤΕΙ
της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.
2Β)Αξιολόγηση που θα συνδέεται με το 20% της χρηματοδότησης: εισάγεται για πρώτη φορά η «σύνδεση αξιολόγησης–χρηματοδότησης».
Οι σχολές θα πρέπει να πιάνουν τους λεγόμενους «δείκτες ποιότητας» για να
λαμβάνουν κρατική χρηματοδότηση, που πλέον δεν θα λέγεται, ούτε θα είναι,
χρηματοδότηση, παρά... επιχορήγηση! Tο 20% της «επιχορήγησης» θα συνδέεται με την εκπλήρωση
αυτών των στόχων, ενώ το υπόλοιπο 80% με τα αντικειμενικά κριτήρια(αριθμό
φοιτητών, γεωγραφική διασπορά ιδρύματος– μέχρι πρότινος συνδέονταν με το 100%).
Τέτοιοι στόχοι είναι: «επαγγελματική αποκατάσταση αποφοίτων», «λόγος
αποφοίτων/εισερχόμενων φοιτητών», «αριθμός κέντρων αριστείας ενός ΑΕΙ»,
«αριθμός καθηγητών σε κεντρικά όργανα διεθνών επιστημονικών εταιρειών», «αριθμός
καθηγητών που επιτυγχάνουν χρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Έρευνας»
κ.α.
3)Η δημιουργία Κέντρων Αριστείας: τμήματα που υπερ-εκπληρώνουν τα
παραπάνω!
4)«Άρση περιορισμών», δηλ. κριτήρια της «αγοράς» και πλήρης ασυδοσία στα
ερευνητικά κονδύλια.
Έτσι: Όσα τμήματα αξιολογηθούν
άσχημα, θα κλείσουν ή θα μειωθεί δραστικά η κρατική χρηματοδότησή τους, καθώς
και ο αριθμός των εισακτέων. Για να βρουν πόρους να λειτουργήσουν, θα επιβάλουν
δίδακτρα. Τα
τμήματα θα ανταγωνίζονται το ένα το άλλο, για το ποιο θα εκπληρώνει
περισσότερους στόχους και θα χρηματοδοτείται. Θα δημιουργηθούν έτσι τμήματα
πολλών ταχυτήτων!
Φτιάχνουν «Πανεπιστήμιο Α.Ε.»
ΖΗΤΗΜΑ ΖΩΗΣ Ή ΘΑΝΑΤΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, ΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ, ΤΗ ΝΕΟΛΑΙΑ!
Τα παραπάνω μέτρα επιφέρουν ένα κεντρικό χτύπημα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, στον
πυρήνα και τη δομή της, στην κατάργηση του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα της. Ουσιαστικά καταστρατηγούν το άρθρο 16 του
συντάγματος, αφού πλέον δεν θα αποτελεί υποχρέωση του κράτους η παροχή πανεπιστημιακής
εκπαίδευσης, ούτε βασικό κοινωνικό δικαίωμα, όπως το έχει κατακτήσει η ελληνική
κοινωνία με αγώνες. Θα υπάρχει η Αγορά της Εκπαίδευσης: όσοι έχουν
χρήματα θα αγοράζουν ατομικούς τίτλους σπουδών, προγράμματα κατάρτισης,
πιστωτικές μονάδες κτλ., όσοι δεν έχουν δεν θα σπουδάζουν!
Οι φοιτητές θα μετατραπούμε σε
πελάτες και οι σχολές μας σε επιχειρήσεις, που θα λειτουργούν με γνώμονα το
κέρδος και τους νόμους της αγοράς: «όποια σχολή δεν έχει ζήτηση, θα κλείνει», «λειτουργία των σχολών με
όρους ανταγωνιστικότητας» κτλ. Η ιδιωτικοποίηση, δηλαδή η λογική της «αγοράς»,
στην χρηματοδότηση σημαίνει ότι θα πρέπει να πληρώνουμε όλο και περισσότερα: η
κατάληξη είναι γνωστή σε χώρες όπως ΗΠΑ, Χιλή, Βρετανία κ.ά., όπου αυτά τα
ακραία νεοφιλελεύθερα μέτρα εφαρμόστηκαν μαζικά: πέταγμα νέων έξω απ’ την
εκπαίδευση, υπερχρέωση με φοιτητικά δάνεια κ.λπ. Με τη
λογική της αγοράς, πόσες σχολές και πόσοι απόφοιτοι σήμερα χρειάζονται στον
ελληνικό καπιταλισμό, με την τεράστια ανεργία; Και ακόμα: γιατί οι σχολές να
μην γίνουν «Α.Ε.» στο χρηματιστήριο και όποια έχει χαμηλή τιμή μετοχής να
κλείνει;
Ο ταξικός αποκλεισμός θα φουντώσει. Όσο η εκπαίδευση γίνεται εμπόρευμα, ένα
τεράστιο μέρος της νεολαίας θα αποκλειστεί, θα πεταχτεί εκτός ή θα συνωθείται
σε φτηνά προγράμματα κατάρτισης κ.λπ.
Η «αξιολόγηση» είναι μια τεράστια
απάτη,
για να αποκρύψει αυτή την εγκληματική πολιτική, να ενοχοποιήσει τη νεολαία. Ποιοι
θα κάνουν τις αξιολογήσεις; Πόση αξιοκρατία υπάρχει στους «άριστους» τύπου
Διαματάρη και Πατέρα, που αποδεικνύονται σκέτοι απατεώνες; Ή στους «ανθρώπους
της αγοράς» που είναι βουτηγμένοι σε σκάνδαλα και ζουν από την υπερεκμετάλλευση
των εργαζομένων τους; Μόνη «αξιοκρατία» για όλους αυτούς είναι οι σχέσεις με τη
ΝΔ και η ιδεοληπτική εμμονή τουςστο ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας και στην
καταπάτηση κάθε εργασιακού και δημοκρατικού μας δικαιώματος;
Λένε ψέματα ότι οι ιδιώτες θα
ρίξουν λεφτά στην εκπαίδευση! Αυτό που θα γίνει είναι ότι κάθε επιχειρηματίας–αρπακτικό θα λεηλατεί υποδομές,
εκπαιδευτικό προσωπικό και φοιτητές, στο όνομα της «σύνδεσης με την αγορά
εργασίας» και μέσω των «επενδυτικών σχεδίων» των σχολών! Οι μεγαλοκαθηγητές θα
κάνουν τους μεσάζοντες, βγάζοντας κι αυτοί το «κατιτίς», ενώ οι επιχειρηματίες
θα αξιοποιούν υπέρ τους την κρατική χρηματοδότηση, θα στύβουν τους φοιτητές
μέσω απλήρωτης εργασίας (δήθεν πρακτική άσκηση, μαθητεία κ.λπ.)
Έτσι θα διαλυθούν όλα τα
επαγγελματικά – εργασιακά δικαιώματά μας. Για να γίνουν οι νέοι απόφοιτοι σύγχρονοι
δούλοι, να ευθυγραμμιστούν με το νέο σύστημα εκμετάλλευσης, που
εξαπλώνεται: τεράστια ανεργία και
μερική–ελαστική απασχόληση, μισθοί 400–500 ευρώ μικτά, χωρίς συλλογικές
συμβάσεις ή συνδικαλιστικά δικαιώματα, άθλιες συνθήκες. Αυτή είναι η «σύνδεση
με την αγορά εργασίας»!
Οι διαγραφές φοιτητών στα
ν+2 έτη, η επιβολή ηλεκτρονικής ψηφοφορίας στις Γενικές Συνελεύσεις κ.α. θα
ενσωματωθούν στο νομοσχέδιο ή άλλους νόμους αργότερα. Το νομοσχέδιο αναμένεται
να ψηφιστεί εντός της περιόδου των
διακοπών ή το αργότερο μέχρι τα τέλη Γενάρη.
Ανάλογες αλλαγές γίνονται στη
Β’ Βάθμια εκπαίδευση, σε νόμο στις αρχές του 2020: επαναφορά της βάσης του 10,
αξιολόγηση εκπαιδευτικών και «τιμωρία» όσων δεν βαθμολογούν αυστηρά, αξιολόγηση
σχολείων, εφαρμογή τράπεζας θεμάτων για όλες τις τάξεις του Λυκείου, καλλιέργεια
της ιδεολογίας της αγοράς με«θεματικές» όπως ο εθελοντισμός και η
επιχειρηματικότητα κ.α.
Απέναντι στις
παραπάνω επιθέσεις, δεκάδες φοιτητικοί σύλλογοι σε όλη τη χώρα έχουν ξεκινήσει
κινητοποιήσεις, με συνελεύσεις, καταλήψεις και διαδηλώσεις. Για
να επιβάλλει η κυβέρνηση της ΝΔ όλες τις παραπάνω επιθέσεις, ψήφισε την
κατάργηση του ασύλου. Για να τρομοκρατήσει το φοιτητικό κίνημα, έστειλε στις
11/11 τα ΜΑΤ να εισβάλλουν στην ΑΣΟΕΕ, για να χτυπήσουν και να συλλάβουν
φοιτητές που είχαν πάει να σπάσουν το λοκ-αουτ για να διεξαχθεί γενική
συνέλευση του συλλόγου. Μαζί με τα ΜΜΕ προετοιμάζουν το κλίμα, ώστε το επόμενο
διάστημα τα ΜΑΤ να επεμβαίνουν με κάθε ευκαιρία εντός των πανεπιστημίων για να
καταστείλουν τις καταλήψεις και τις κινητοποιήσεις μας, κατηγορούν τους
φοιτητές που αγωνίζονται ως μπαχαλάκηδες και προσπαθούν να επιβάλουν την
ηλεκτρονική ψηφοφορία στις διαδικασίες των συλλόγων(με αρωγούς τους
«ανεξάρτητους» φοιτητές).
Συνολικά, η παραπάνω επίθεση
μας απειλεί με μια ιστορική
οπισθοδρόμηση. Όχι μόνο στην παιδεία, αλλά σε όλα τα δικαιώματα: στη μόρφωση,
την εργασία, τη ζωή, που είχαν κατακτηθεί με τεράστιους, σκληρούς αγώνες και
σήμερα ξηλώνονται διαρκώς. Αυτό είναι το μόνο μέλλον που έχει για μας η
«αγορά», δηλαδή ένας ελληνικός καπιταλισμός που βρίσκεται σε βαθιά κρίση, που
τα κέρδη των καπιταλιστών και πλουσίων σημαίνουν εξόντωση της κοινωνικής πλειοψηφίας,
μαζί με τα Μνημόνια Διαρκείας και τις δεσμεύσεις σε ΕΕ και ΔΝΤ. Οι ζωές μας
καθημερινά, γίνονται θυσία στο βωμό των μνημονίων, της επίτευξης των πρωτογενών
πλεονασμάτων, της αποπληρωμής του χρέους, στα υπέρογκα ποσά που πάνε για τους
πολεμικούς εξοπλισμούς και το ΝΑΤΟ. Πρέπει να αγωνιστούμε ενάντια σε αυτές τις
επιθέσεις, στις μνημονιακές πολιτικές και σε αυτό το σάπιο σύστημα που γεννά
φτώχεια, εξαθλίωση και πολέμους.
ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΚΕΡΑΜΕΩΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΟΛΗ,
ΟΙ ΔΡΟΜΟΙ
ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝΕ ΧΙΛΗ!
Οι μαζικές διαδηλώσεις, που πραγματοποιήθηκαν τόσο αμέσως μετά τα γεγονότα
στην ΑΣΟΕΕ όσο και οι μεγάλες πορείες για το Πολυτεχνείο 17/11 και τις 6/12,
είχαν την στήριξη χιλιάδων φοιτητών, μαθητών και εργαζομένων σε όλη τη χώρα.
Αυτό είναι ένα ξεκάθαρο μήνυμα: η
νεολαία διαθέτει αντανακλαστικά, δεν υποτάσσεται, ούτε τρομοκρατείται από την
καταστολή, αλλά συνεχίζει τους αγώνες της. Το φοιτητικό κίνημα έχει δυνατότητες
για να ανατρέψει το νέο νομοσχέδιο και να υπερασπιστεί το άσυλο. Για να
γίνει αυτή η δυνατότητα πραγματικότητα πρέπει να υπερβούμε όλες τις αδιέξοδες
πολιτικές και να στηρίξουμε ένα συγκεκριμένο σχέδιο αγώνων, που θα συμβάλει
στην κλιμάκωση και ανάπτυξη των αγώνων μας. Βασικά στοιχεία αυτού του σχεδίου
είναι:
1) Ενότητα του φοιτητικού κινήματος σε
συγκεκριμένα αιτήματα: οι σύλλογοι μέχρι στιγμής δεν έχουν ακόμα κάποια ενιαία κεντρικά αιτήματα
πάνω στα
οποία θα συσπειρωθούν. Ανάλογα με το ποια πολιτική δύναμη επικρατεί τονίζονται
διαφορετικά μέρη της επίθεσης ή γενικά η «εκπαιδευτική αναδιάρθρωση» και σε
πολλές περιπτώσεις εμφανίζονται πλαίσια με δεκάδες αιτήματα που ενώ είναι σωστά
δεν βοηθούν στην συσπείρωση των φοιτητών σε ένα κοινό στόχο. Τα αιτήματα «να μην περάσει το νέο νομοσχέδιο της
Κεραμέως» και «επαναφορά του ασύλου» πρέπει να είναι οι βασικοί στόχοι του
φοιτητικού κινήματος.
2) Αυτοοργάνωση - Συντονισμός: Ο αγώνας πρέπει να βρίσκεται στα χέρια των
φοιτητών με πραγματοποίηση τακτικών γενικών συνελεύσεων και δημιουργία
συντονιστικών επιτροπών. Με αυτόν τον τρόπο θα μαζικοποιηθούν οι Γενικές
Συνελεύσεις, οι διαδηλώσεις και οι καταλήψεις.Αφού κάθε σύλλογος παίρνει
αγωνιστική απόφαση, στη συνέχεια πρέπει να πραγματοποιείται συντονιστικό
συλλόγων σε επίπεδο πόλης. Από τη στιγμή που στους πιο πολλούς συλλόγους οι συντονιστικές
επιτροπές δεν υπάρχουν ή υπολειτουργούν είναι φυσικό επόμενο να γίνεται το ίδιο
και με τα συντονιστικά. Στην Αθήνα που έγιναν οι περισσότερες καταλήψεις το
συντονιστικό αδυνατούσε και αδυνατεί να δώσει μία πολιτική κατεύθυνση στο
κίνημα και αρκείται μόνο στην έκδοση δελτίων τύπων που μένουν σε αόριστες
επικλήσεις για αγώνα.
Ένα πραγματικό συντονιστικό συλλόγων πρέπει να δίνει πολιτική και αγωνιστική
κατεύθυνση για όλο το κίνημα, να σχεδιάζει συγκεκριμένες δράσεις και να δίνει
προοπτική συνέχισης και κλιμάκωσης του αγώνα, με καταλήψεις διαρκείας σε όλες τις σχολές, όσο πλησιάζουμε στην
ημερομηνία κατάθεσης και ψήφισης του νέου νομοσχεδίου. Να εκδίδει καλέσματα
αγώνα, αφίσες, δελτία τύπου τα οποία θα μοιράζονται/κολλούνται παντού: σε
σχολεία, σχολές, γειτονιές. Όσο
αναπτύσσεται ο αγώνας σε διάφορες πόλεις, πρέπει να υπάρχει στόχευση για
πραγματοποίηση πανελλαδικού συντονιστικού.
3)Ζωντανές Καταλήψεις- μετατροπή των σχολών
μας σε κέντρα αγώνα: Πρέπει να περάσουμε από τις ολιγοήμερες καταλήψεις σε καταλήψεις
διαρκείας, οι οποίες θα είναι ζωντανές με
πολιτικές και πολιτιστικές δραστηριότητες ανοιχτές σε όλη την κοινωνία.
Οι κατειλημμένες σχολές μας πρέπει να σφύζουν από ζωή και πολιτική συζήτηση και
ζύμωση, να αποτελούν με αυτόν τον τρόπο ζωντανά κύτταρα ενός κινήματος
καταλήψεων διαρκείας.
4)Ενότητα του φοιτητικού κινήματος με την
υπόλοιπη κοινωνία- Εξωστρέφεια: πρέπει να πραγματοποιούνται δράσεις, έξω από τις σχολές,
που να ενημερώνουν την υπόλοιπη κοινωνία για τα αιτήματα μας(π.χ. μοίρασμα των
αποφάσεων των συλλόγων μας ή του συντονιστικού σε σχολεία, μετρό,
κινητοποιήσεις, αποκλεισμοί δρόμων, καταλήψεις δημοσίων κτιρίων κ.α.). Μόνο
έτσι θα κερδίσουμε την υπόλοιπη κοινωνία με το μέρος μας, κόντρα στα fake-news και την παραπληροφόρηση των ΜΜΕ και θα τραβήξουμε στον
αγώνα μαθητές, εκπαιδευτικούς, εργαζόμενους με στόχο την ενότητα των αγώνων μας
ενάντια στη διάλυση της δημόσιας παιδείας.
Στον δρόμο των αγώνων σε Χιλή, Γαλλία, Κολομβία και σε όλο τον κόσμο, όπου
η νεολαία και οι εργαζόμενοι με καταλήψεις και δυναμικές κινητοποιήσεις
εξεγείρονται ενάντια στις νεοφιλελεύθερες πολιτικές και υπερασπίζονται τα
δικαιώματα τους. Να εμποδίσουμε την κυβέρνηση να καταθέσει το
νέο νομοσχέδιο και να συνεχίσει την επίθεση στην εκπαίδευση, να υπερασπιστούμε τα
δημοκρατικά μας δικαιώματα και τους δεκάδες συλληφθέντες αγωνιστές ενάντια στο
δόγμα «Νόμος και Τάξη» και να αγωνιστούμε ενάντια στα μνημόνια, την φτώχεια
την ανεργία και την φρίκη του πολέμου.
- Κάτω το νομοσχέδιο Κεραμέως.
- Πλήρης και άμεση επαναφορά του ασύλου!
- Όχι στην εξίσωση πτυχίων κολλεγίων - δημοσίων πανεπιστημίων!
- Αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης - ΟΧΙ στην επιβολή διδάκτρων!