ΟΛΑ ΤΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΤΟΧΥΡΩΜΕΝΑ ΣΤΟ ΠΤΥΧΙΟ!
Λίγες ημέρες μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου του
ΟΟΣΑ στα σχολεία της χώρας, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), φορέας
που εποπτεύεται απευθείας από τον Υπουργό Παιδείας, δημοσίευσε πρόταση για τη
νομοθετική ρύθμιση της διδακτικής και παιδαγωγικής επάρκειας. Μια πρόταση
πλήρως εναρμονισμένη με τις προτάσεις της έκθεσης του ΟΟΣΑ, η οποία αποτελεί
μνημονιακό προαπαιτούμενο από το 2017.
Η
προσπάθεια για αμφισβήτηση των επαγγελματικών δικαιωμάτων και για την
αποσύνδεσή τους από το πτυχίο δεν είναι καινούρια. Ουσιαστικά, το πρώτο βήμα
γι’ αυτό ήταν η
κατάργηση της επετηρίδας (λίστα προτεραιότητας
διορισμού με χρονική σειρά απόκτησης πτυχίου) και η αντικατάστασή της
από τον ΑΣΕΠ (γραπτός διαγωνισμός - ανταγωνισμός των πτυχιούχων), στα τέλη της
δεκαετίας του ’90. Μέχρι τότε το κράτος αναγνώριζε όχι μόνο ότι μπορείς –αν
είσαι απόφοιτος καθηγητικής σχολής- να εργαστείς στη δημόσια εκπαίδευση, αλλά
και ότι το δικαιούσαι με μόνη προϋπόθεση το πτυχίο σου. Με τον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ (που σημειωτέον έχει να
πραγματοποιηθεί για τους εκπαιδευτικούς από το 2009, και από τότε έχουν
σταματήσει και οι διορισμοί), η αξία των πτυχίων υποβαθμίζεται.
Τα τελευταία χρόνια, η επίθεση αυτή προχώρησε
ακόμα παραπάνω με το υπουργείο να προτείνει στα διάφορα τμήματα και σχολές την
εφαρμογή ενός παράλληλου προγράμματος σπουδών με μαθήματα επιλογής του τμήματος
(ή και συμπληρωματικά κάποιων άλλων τμημάτων όπως του παιδαγωγικού),
προκειμένου να έχει ο κάθε πτυχιούχος που το επιθυμεί πιστοποιημένη ικανότητα
να διδάξει.
Τώρα η επίθεση
αναβαθμίζεται ακόμα περισσότερο, παίρνοντας και πιο κεντρικά χαρακτηριστικά. Με
τη νέα οδηγία, αν αυτή εφαρμοστεί όπως ετοιμάζουν, η διδακτική και παιδαγωγική
επάρκεια δεν θα είναι κατοχυρωμένη σε κανένα πτυχίο, εκτός ίσως των
Παιδαγωγικών τμημάτων. Για την απόκτηση της θα απαιτείται πιστοποίηση (Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής και Διδακτικής
Επάρκειας - ΠΠΔΕ) από μία ειδική δομή που θα πρέπει να ιδρύσει κάθε
πανεπιστήμιο.
Για την απόκτηση του Πιστοποιητικού,
θα είναι απαραίτητο:
α)Γνώση του επιστημονικού αντικειμένου που καλείται να διδάξει
ο εκπαιδευτικός και των αντικειμένων της συνολικής επιστημονικής περιοχής (π.χ.
ο Φυσικός να μπορεί να διδάξει όλες τις φυσικές επιστήμες, Χημεία, Βιολογία κλπ),
β)Παιδαγωγική και Ψυχο-παιδαγωγική εκπαίδευση
γ)Διδακτική ικανότητα του επιστημονικού πεδίου
δ)Πρακτική άσκηση εντός της σχολικής τάξης, επιβλεπόμενη από
ειδικό, με χρονική διάρκεια που να επιτρέπει βελτίωση της διδακτικής εμπειρίας,
δηλαδή ένα καθεστώς απλήρωτης και ανασφάλιστης εργασίας, στην οποία μάλιστα μπορεί να
συμμετέχει ένα υπερβολικά μικρό κομμάτι φοιτητών ανά εξάμηνο.
Αυτή η ειδική δομή θα λειτουργεί εκτός προπτυχιακού, θα είναι δηλαδή ένα παράλληλο πρόγραμμα σπουδών, το
οποίο θα μπορεί ή θα πρέπει να παρακολουθεί όποιος θέλει να εργαστεί σαν
καθηγητής όχι μόνο στη δημόσια αλλά και στην ιδιωτική εκπαίδευση (φροντιστήρια
κλπ). Είναι παραπάνω από προφανές ότι σύντομα θα κληθούν να αποκτήσουν αυτό το
πιστοποιητικό και οι παλιότεροι πτυχιούχοι.
Μάλιστα, ήδη στην οδηγία αναφέρεται η δυνατότητα να υπάρχει «τέλος
εγγραφής» για την απόκτηση του Πιστοποιητικού, δηλαδή ΔΙΔΑΚΤΡΑ!
Προφανώς τα
επιχειρήματα κυβέρνησης-υπουργείου για το ότι μέλημά τους είναι να βγάλουν
«σωστούς καθηγητές-παιδαγωγούς» είναι γελοία. Γιατί:
1ον) Είναι οι ίδιοι που υποβαθμίζουν
καθημερινά όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, που κόβουν συνεχώς τη
χρηματοδότηση σε σχολεία και σχολές. Που δεν κάνουν διορισμούς εκπαιδευτικών,
με αποτέλεσμα να στοιβάζουν 25 και 30 παιδιά σε κάθε τάξη.
2ον) Η ανάγκη για διδασκαλία κάποιων μαθημάτων
παιδαγωγικού χαρακτήρα θα μπορούσε πολύ εύκολα να ενσωματωθεί στον κορμό του προγράμματος
σπουδών κάθε σχολής.
Ουσιαστικά, η πραγματική επιδίωξη της
κυβέρνησης είναι η διάλυση του πτυχίου
μας, η μετατροπή του σε ατομική υπόθεση του καθενός, η κατάργηση των επαγγελματικών
δικαιωμάτων μας και η άμεση επιβολή διδάκτρων. Έτσι, όχι μόνο υπονομεύεται η
οποιαδήποτε συλλογική διεκδίκηση, καθώς δεν θα έχουμε όλοι οι πτυχιούχοι τα
ίδια δικαιώματα, αλλά πλέον μόνο όσοι διαθέτουν τα απαραίτητα χρηματικά ποσά θα
θεωρούνται «επαγγελματίες» εκπαιδευτικοί. Σε αυτό θα συντελέσει και η γενική
προσπάθεια να μετατρέψουν τα πτυχία σε χαρτιά χωρίς νόημα, τα οποία θα πρέπει
να εμπλουτίζεις κάθε φορά με διπλώματα, πιστοποιητικά, σεμινάρια και δια βίου
μαθήσεις, πληρώνοντας αδρά για την απόκτησή τους.
Για τους φοιτητές των λεγόμενων «καθηγητικών
σχολών (Φυσικό, Μαθηματικό, Φιλοσοφική κλπ), η εφαρμογή αυτής της οδηγίας
ισοδυναμεί κυριολεκτικά με κατάργηση του πτυχίου τους, αφού η ικανότητά τους να
διδάξουν αποτελούσε μέχρι τώρα πρακτικά σχεδόν το μόνο επαγγελματικό τους
δικαίωμα!
Όμως
το ζήτημα δεν αφορά μόνο τους φοιτητές αυτών των σχολών: Η οδηγία για το ΠΠΔΕ πάει χέρι χέρι με το νόμο Γαβρόγλου, που
προβλέπει την ίδρυση παράλληλων 2ετών προγραμμάτων σπουδών σε κάθε σχολή, και με την μνημονιακή επίθεση που
κατακρεουργεί την κρατική χρηματοδότηση για τα ΑΕΙ-ΤΕΙ, προωθώντας τα δίδακτρα
και την ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης.
Η επίθεση που ανοίγει με το ΠΠΔΕ
είναι πολύπλευρη και μας αγγίζει όχι μόνο σαν φοιτητές, αλλά και σαν αυριανούς
εργαζόμενους. Η απάντησή μας πρέπει να είναι άμεση και δυναμική: Σε κάθε σχολή
να πραγματοποιήσουμε γενικές συνελεύσεις και να πάρουμε αγωνιστικές αποφάσεις
ενάντια στην κατάργηση των επαγγελματικών μας δικαιωμάτων. Να προχωρήσουμε σε
μαζικές, μαχητικές κινητοποιήσεις, (παραστάσεις διαμαρτυρίας σε προέδρους,
πρυτάνεις, διαδηλώσεις, καταλήψεις) που θα ενώνουν τους φοιτητές των
καθηγητικών σχολών ενάντια στην επίθεση. Να αναδείξουμε τη σχέση που έχει αυτή
η επίθεση με τη συνολικότερη που δέχεται ολόκληρη η τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Δεν
πρέπει να τους αφήσουμε να μας στερήσουν το παρόν και το μέλλον μας. Τα
δικαιώματά μας δεν μας τα χάρισε κανένας. Είναι κατακτήσεις του εργατικού και
φοιτητικού κινήματος. Σήμερα, που σαν νεολαία μας στερούν οποιαδήποτε προοπτική
στην εργασία, στις σπουδές, σε μια αξιοπρεπή ζωή, πρέπει να εμπεδώσουμε ότι θα έχουμε μόνο ότι καταφέρουμε να
υπερασπίσουμε και να κατακτήσουμε με τους αγώνες μας!
- Να αποσυρθεί άμεσα η οδηγία για το ΠΠΔΕ.
- Διδακτική Επάρκεια ενσωματωμένη στο πτυχίο.
- Το πτυχίο μόνη προϋπόθεση για δουλειά.
- Μαζικοί διορισμοί εκπαιδευτικών.
- Κάτω ο νόμος Γαβρόγλου, κάτω τα Μνημόνια.
- Aύξηση της κρατικής χρηματοδότησης για την εκπαίδευση.