Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Απόφαση Γενικής Συνέλευσης του Φ.Σ. του Χημικού Ιωαννίνων την Τετάρτη 16/10/19


Αποτελέσματα:

ΣΣΠ: 37

ΔΑΠ: 22

ΠΚΣ: 15 

ΕΑΑΚ 2

ΛΕΥΚΑ: 12

ΣΥΝΟΛΟ ΨΗΦΙΣΑΝΤΩΝ : 88


Λίγους μήνες μετά την εκλογή της Νέας Δημοκρατίας, η κυβέρνηση ετοιμάζει μια κολοσσιαία επίθεση για την εκπαίδευση, με τον νέο νόμο – πλαίσιο για τα πανεπιστήμια. Η υπουργός παιδείας Ν. Κεραμέως, μέσω μιας εκτενούς επιστολής προς τους πρυτάνεις των ιδρυμάτων, δίνει ήδη μια πρώτη εικόνα του τι θα περιέχει το εν λόγω νομοσχέδιο, το οποίο έχει δρομολογηθεί να κατέβει και να ψηφιστεί με χρονικό ορίζοντα το τέλος του 2019. Σύμφωνα με αυτή την επιστολή : «η κεντρική κατεύθυνση και στόχευση της νομοθετικής πρωτοβουλίας είναι η ενίσχυση της αυτονομίας και αυτοδιοίκησης των ιδρυμάτων και η δημιουργία κατάλληλων θεσμών που θα εμπεδώσουν Ακαδημαϊκά Ιδρύματα σύγχρονα, εξωστρεφή, αξιολογούμενα, πιο ανταγωνιστικά, σε κοινό βηματισμό με την αγορά εργασίας». 

Κρατική Χρηματοδότηση και Πρόσθετοι Πόροι: Όλα αυτά κινούνται στα πλαίσια οικονομικής αυτονόμησης των ιδρυμάτων, που έθετε και ο νόμος Γαβρόγλου. Μιλάμε λοιπόν για ένα πανεπιστήμιο α) που θα λειτουργεί με βάση τις ανάγκες της αγοράς, πλήρως εμπορευματοποιημένο, β) που θα πρέπει να αναζητεί, το ίδιο, τους οικονομικούς πόρους λειτουργίας του. Η κρατική χρηματοδότηση είναι ήδη πενιχρή και απώτερος στόχος είναι να εκμηδενιστεί πλήρως. Αυτό σημαίνει ότι πολύ σύντομα θα μπει σε εφαρμογή η επιδίωξη χρόνων, που ακούει στο όνομα «δίδακτρα». 

Αξιολόγηση και Πιστοποίηση της Ποιότητας: Η αξιολόγηση των ιδρυμάτων θα συνδέεται και με το ύψος της κρατικής χρηματοδότησης, αλλά και με την διαμόρφωση του εκπαιδευτικού χάρτη της χώρας. Εν ολίγοις, θα κλείσουν και θα συγχωνεύσουν τμήματα, σχολές ή και ολόκληρα ιδρύματα ανάλογα με τις ανάγκες της αγοράς. 

Προγράμματα Σπουδών και Λοιπά Θέματα: Στα ίδια πλαίσια «αυτονόμησης» κινείται και η απελευθέρωση των μεταπτυχιακών. Στοχεύουν στην πλήρη εξάπλωση των διδάκτρων στα μεταπτυχιακά, όπου προφανώς αυτά με την μεγαλύτερη ζήτηση, θα κοστίζουν κι ανάλογα. Ταυτόχρονα, ανοίγει ο δρόμος και για θέσπιση διδάκτρων και στα προπτυχιακά. Όσον αφορά τα όρια φοίτησης και άρα τις διαγραφές όσων φοιτητών τα υπερβαίνουν, αυτό αποτελεί έναν ακόμη τρόπο για την μείωση του αριθμού των φοιτητών, μαζί με την ελάχιστη βάση εισαγωγής και την μείωση των εισακτέων. Είναι προφανές, επίσης, ότι επιδιώκουν να καταργήσουν πλήρως όλα τα φοιτητικά δικαιώματα. Αυτό φαίνεται κι από την τωρινή κατάσταση: οι περισσότερες λέσχες σίτισης είναι ιδιωτικοποιημένες και η συντριπτική πλειοψηφία των φοιτητών πληρώνει αντίτιμο, στις εστίες οι φοιτητές πρέπει να πληρώνουν ενοίκιο, η έλλειψη κρατικής χρηματοδότησης βάζει σε κίνδυνο «εξαφάνισης» τα συγγράμματα. 

Η κυβέρνηση προσπαθεί να πείσει ότι όλα αυτά θα οδηγήσουν στην «αναβάθμιση των πανεπιστημίων». Οι φοιτητές, όμως, δεν πρέπει να πέσουν σε αυτή την παγίδα. Ακριβώς όπως η κατάργηση του ασύλου έχει ως πραγματικό στόχο την επίθεση στους αγώνες του φοιτητικού κινήματος, στην κατάργηση της δημόσιας και δωρεάν παιδείας, του φοιτητικού συνδικαλισμού και όχι το ναρκεμπόριο (ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα, το οποίο βέβαια, μιας και αποτελεί επικερδέστατη βιομηχανία, έχουν «αμελήσει» να αντιμετωπίσουν έξω από τα πανεπιστήμια), προφανώς και δεν πρέπει να θεωρήσουμε ότι αυτός ο νόμος - πλαίσιο, περιέχει την παραμικρή κατεύθυνση για την αναβάθμιση του δημόσιου και δωρεάν πανεπιστημίου, αλλά αντιθέτως έρχεται για την πλήρη κατάργησή του. 

Η ακραία νεοφιλελεύθερη κυβέρνηση της ΝΔ έχει δυο βασικούς στόχους: την κατάργηση του άρθρου 16 και την πλήρη εμπορευματοποίηση των πανεπιστημίων. Κατάργηση του άρθρου 16 του συντάγματος σημαίνει ότι: 1) η δωρεάν παιδεία δεν θα αποτελεί πλέον αυτονόητο και αναφαίρετο δικαίωμα κάθε φοιτητή, αφήνοντας το περιθώριο επιβολής διδάκτρων ακόμη και σε όσα σχολεία και πανεπιστήμια παραμείνουν δημόσια, 2) εξισώνονται τα πτυχία των ιδιωτικών κολεγίων με αυτά των ΑΕΙ, βυθίζοντας πλήρως τα δημόσια πανεπιστήμια στην κρίση και την χρεοκοπία του ελληνικού καπιταλισμού, 3) η 9ετής υποχρεωτική εκπαίδευση καταργείται, όπως και η υποχρέωση του κράτους να εξασφαλίζει την δημόσια και δωρεάν παιδεία για όλους. Προσπαθούν να χτίσουν ένα συμπαγές ταξικό τείχος, όπου τα παιδιά των εργατικών και φτωχών λαϊκών στρωμάτων, θα οδηγούνται εκτός σχολείων και πανεπιστημίων και σε τελική ανάλυση ακόμη και στον αναλφαβητισμό. 


ΜΕΣΑ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΕΠΙΘΕΣΗ ΕΝΤΑΣΣΕΤΑΙ ΚΑΙ ΤΟ ΧΗΜΙΚΟ 


Η χρηματοδότηση του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων έχει μειωθεί κατά 10.5 εκατομμύρια ( από 14 εκ. στα 3,5 εκ) και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες ολόκληρου του πανεπιστημίου, στις οποίες εντάσσονται και όλες οι λειτουργίες των τμημάτων (αντιδραστήρια, εργαστηριακά όργανα, καθηγητές κτλ.). Το τμήμα μας είναι ένα από τα πολλά που αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα, τόσο στο κομμάτι της λειτουργίας τους, όσο και στο κομμάτι των επαγγελματικών μας δικαιωμάτων. Αύτη τη στιγμή η χρηματοδότηση του Χημικού είναι λιγότερη από 50.000 ευρώ ετησίως, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται σημαντικά προβλήματα όπως: 

Προβλήματα εργαστηρίων. Υπάρχει μεγάλη έλλειψη σε αντιδραστήρια, εργαστηριακό εξοπλισμό, καθώς και σε καθηγητικό προσωπικό, ακριβώς λόγω της υποχρηματοδότησης με αποτέλεσμα τα πειράματα να γίνονται σε μεγάλες ομάδες φοιτητών κάτι που κάνει αδύνατη της κατανόηση του αντικειμένου. Επίσης, δεν είναι λίγες οι φορές που τα πειράματα μετατρέπονται σε θεωρητικά μαθήματα λόγω χαλασμένων οργάνων, τα οποία δεν αντικαθίστανται ή επιδιορθώνονται. Ένα ακόμη σημαντικό πρόβλημα είναι οι απουσίες στα εργαστήρια που ακριβώς λόγω των τρομακτικών ελλείψεων δεν υπάρχει δυνατότητα αναπλήρωσης. Είμαστε αναγκασμένοι να δικαιολογούμε την απουσία μας μόνο με χαρτί γιατρού, ενώ υπάρχουν περιπτώσεις όπου δεν μπορούμε να λείψουμε ακόμη και δικαιολογημένα. 

Έλλειψη καθηγητών. Τα τελευταία χρόνια οι προσλήψεις έχουν σχεδόν εκλείψει. Οι καθηγητές του τμήματός μας από 66, πριν μερικά χρόνια, τώρα είναι μόλις 35. Σε μία σχολή όπως το Χημικό με αρκετά μαθήματα και εργαστήρια είναι αδύνατο να λειτουργήσουν όλα με έναν σωστό τρόπο όταν υπάρχει τόσο μεγάλη έλλειψη καθηγητών. Αυτή η κατάσταση δημιουργεί σημαντικά προβλήματα τόσο στο κομμάτι των εργαστηρίων, όπου δεν υπάρχει πλήρης επιτήρηση των φοιτητών και παρατηρούνται συχνά ατυχήματα, όσο και στο κομμάτι των πτυχιακών όπου αρκετοί φοιτητές είτε μένουν εκτός, είτε κάνουν την πτυχιακή τους σε διαφορετικούς τομείς από αυτούς που θέλουν. Επίσης, μαθήματα κορμού όπως τα Μαθηματικά 1, πολλές φορές αργούν να ξεκινήσουν όπως την περασμένη χρονιά. Συγκεκριμένα με το Μάθημα των Μαθηματικών 1, πρέπει να χωριστούν οι φοιτητές σε επιμέρους τμήματα, με παραπάνω καθηγητές για την καλύτερη εμπέδωση του μαθήματος από τους πρωτοετείς φοιτητές και όχι μόνο. 

Όριο δήλωσης μαθημάτων. Αυτή τη στιγμή το όριο δήλωσης μαθημάτων είναι στα 10 μαθήματα ανά εξάμηνο. Το όριο δήλωσης βάζει εμπόδια στην ολοκλήρωση των σπουδών μας και έχει σαν μοναδικό στόχο τον αποκλεισμό φοιτητών. Οι φοιτητές που για τον οποιοδήποτε λόγο έχουν καθυστερήσει στην ολοκλήρωση των σπουδών τους δυσκολεύονται ακόμη περισσότερο να πάρουν όχι μόνο το πτυχίο τους, αλλά και τα συγγράμματα που αναλογούν στα μαθήματα που δεν μπορούν να δηλώσουν. 

Διδακτική επάρκεια. Το δικαίωμα των αποφοίτων μιας καθηγητικής σχολής, να μπορούν να διδάξουν καταργείται. Ο τομέας της έρευνας στην Ελλάδα είναι σχεδόν ανύπαρκτος και η απασχόληση σε σχολεία, φροντιστήρια κλπ είναι η μοναδική διέξοδος των αποφοίτων για επαγγελματική αποκατάσταση. Μετά τις τελευταίες αλλαγές στο τμήμα των καθηγητών, η διδακτική επάρκεια, μπορεί να «αποκτηθεί» στο τμήμα μας έχοντας περάσει κάποια συγκεκριμένα μαθήματα στο 4ο έτος των σπουδών μας και έχοντας πραγματοποιήσει υποχρεωτική πρακτική. Ωστόσο, αυτά τα μαθήματα είναι μαθήματα επιλογής για τα οποία δεν υπάρχει ακριβής ενημέρωση για το πώς ακριβώς θα γίνονται και πόσοι φοιτητές θα μπορούν να τα παρακολουθήσουν. Ταυτόχρονα, δημιουργείται πρόβλημα με το όριο δήλωσης των μαθημάτων, των φοιτητών που θέλουν τόσο την παιδαγωγική όσο και την οινολογική επάρκεια. Η διδακτική επάρκεια θα πρέπει να αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του πτυχίου μας και όχι ένα επιπλέον χαρτί το οποίο θα το έχει όποιος προλάβει. Ως φοιτητές, πρέπει να παλέψουμε για να υπάρχουν όλα μας τα επαγγελματικά δικαιώματα κατοχυρωμένα μέσα στο πτυχίο. 

Με ενωτικούς και μαχητικούς αγώνες οι φοιτητές πρέπει να σηκώσουμε κεφάλι. Η διάλυση της δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης είναι πρόβλημα όλων μας και μόνο συλλογικά μπορούμε να το απαντήσουμε. Η γενιά μας πρέπει να σπάσει την ηττοπάθεια και να ξαναπιάσει το νήμα των αγώνων. Είναι στο χέρι μας να ξαναζωντανέψουμε τους συλλόγους μας και να αναλάβουμε δράση. Με όπλο μας την αυτοοργάνωση, πρέπει να ανασυγκροτήσουμε τις δυνάμεις μας και μέσα από τις γενικές συνελεύσεις των συλλόγων μας και επιτροπές αγώνα, να οργανώσουμε την πάλη μας, ενάντια στον νέο νόμο – πλαίσιο, που διαλύει το δημόσιο και δωρεάν πανεπιστήμιο, σε συμμαχία με τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και τους υπόλοιπους εργαζόμενους. Μέσα από Γενικές Συνελεύσεις και μαχητικούς ανυποχώρητους αγώνες, πρέπει να αντεπιτεθούμε σε όλη αυτή την βάρβαρη επίθεση που βιώνουμε και να ανασυγκροτήσουμε – ανασυνθέσουμε το φοιτητικό κίνημα για να σταματήσουμε τους μνημονιακούς εντός και εκτός των πανεπιστημίων.

ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ:
  • Κατάργηση του ορίου δήλωσης μαθημάτων
  • Παιδαγωγική και Οινολογική επάρκεια για όλους- Όλα τα δικαιώματα στο πτυχίο
  • Δύο τμήματα Μαθηματικών 1- άμεση πρόσληψη νέων καθηγητών
  • Περισσότερες απουσίες στα εργαστήρια και βέβαιη αναπλήρωσή τους
  • Αναβάθμιση του εργαστηριακού εξοπλισμού- πειράματα ανά άτομο
  • Αύξηση της χρηματοδότησης για την Παιδεία
  • Κάτω ο νέος νόμος-πλαίσιο της Κεραμέως και της ΝΔ
  • Δημόσια και Δωρεάν Παιδεία για όλους- Επαναφορά του πανεπιστημιακού Ασύλου

Προχωράμε σε:
  1. Κατάληψη του τμήματος Χημείας την Πέμπτη 17/10
  2. Κινητοποίηση στη συνέλευση των καθηγητών την Παρασκευή 18/10 και ώρα 10:00
  3. Κινητοποίηση στην Πρυτανεία του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων την Δευτέρα 21/10 και ώρα 10:00
  4. Παμφοιτητική πορεία την Τρίτη 22/10, στις 12:00 στην Ακαδημία
  5. Αντιπολεμική πορεία ενάντια στην εισβολή της Τουρκίας στην Συρία
  6. Συντονισμός με τις αποφάσεις άλλων γενικών συνελεύσεων που κινούνται σε αντίστοιχη μαχητική και αγωνιστική κατεύθυνση την Δευτέρα στο Χημικό
  7. Συγγραφή κειμένου για τα ιδιαίτερα προβλήματα της σχολής.
  8. Δημιουργία συντονιστικής επιτροπής, που είναι υπεύθυνη για την υλοποίηση των αποφάσεων της Γ.Σ.