Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΟΧΙ ΣΤΟ ΝΕΟ «ΔΙΕΘΝΕΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ»


ΚΑΤΩ ΟΙ ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ ΤΩΝ ΤΕΙ ΚΑΙ ΤΑ ΝΕΑ «ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ»-ΤΕΡΑΤΑ

Στις 13/2 η μνημονιακή κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, κατέθεσε προς διαβούλευση το νομοσχέδιο για την συγχώνευση των ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, ΤΕΙ Κεντρικής Μακεδονίας και ΤΕΙ Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, με το Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδας (ίδρυμα που προσφέρει -αμφιβόλου ποιότητας- μεταπτυχιακά προγράμματα – ΟΛΑ μετ’ επιβολής ΔΙΔΑΚΤΡΩΝ - και λειτουργεί στην Θέρμη Θεσσαλονίκης). Πρόκειται για μια κίνηση που εντάσσεται σε ένα γενικευμένο σχέδιο εξαφάνισης των ΤΕΙ, συγχωνεύοντας τα και δημιουργώντας νέα «πανεπιστήμια» - εκτρώματα. Ξεκινώντας από το Πα.Δ.Α. (Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής – συγχώνευση των ΤΕΙ Αθήνας και ΤΕΙ Πειραιά), η κυβέρνηση πέρασε στην συγχώνευση πολλών ΤΕΙ (Θεσσαλίας, Ηπείρου, Ιονίων νήσων, Στερεάς Ελλάδας) με -γεωγραφικά- αντίστοιχα ΑΕΙ, και τώρα στην συγχώνευση των τριών ΤΕΙ με το Δι.Πα.Ε.. Το νομοσχέδιο αναμένεται να κατεβεί προς ψήφιση στην Βουλή, μετά τις 22/2, όταν θα έχει ολοκληρωθεί η δημόσια διαβούλευσή του.

Ο υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου καθώς και οι διοικήσεις των ιδρυμάτων δηλώνουν ότι πρόκειται για μεγάλη αναβάθμιση, καθώς – μεταξύ άλλων- θα δημιουργηθούν μεγάλα και σύγχρονα  πανεπιστήμια, θα ανέβει το επίπεδο σπουδών, θα, θα, θα…  Την ίδια στιγμή η ΝΔ που προβάρει το κυβερνητικό κουστούμι, ασκεί κριτική στις συγχωνεύσεις γιατί… δεν είναι αρκετά σκληρές! Ποια είναι όμως η αλήθεια;

  •       Δεν πρόκειται να υπάρξει καμιά αναβάθμιση! Αντίθετα οι νέες σχολές που θα προκύψουν θα είναι σε πολύ χειρότερη κατάσταση από τις προηγούμενες, καθώς ο βασικός λόγος που τα ΤΕΙ υπολειτουργούν είναι η χρόνια υποχρηματοδότηση τους, και όχι το γεγονός ότι δεν είναι πανεπιστήμια! Άλλωστε η σημερινή κατάσταση του Πα.Δ.Α. αποτελεί το πιο απτό παράδειγμα για τα αποτελέσματα της περιβόητης «πανεπιστημιοποίησης». Πιο συγκεκριμένα, έκλεισαν ή συγχωνεύτηκαν  τουλάχιστον 19 από τα 42 τμήματα των δύο ΤΕΙ.  Τα 2/3, επίσης, του έκτακτου προσωπικού [65-70% του διδακτικού προσωπικού] απολύθηκαν. Οι υποδομές σχεδόν ένα χρόνο μετά είναι ανεπαρκείς. Τα συγχωνευμένα τμήματα έχουν ,επιπλέον, 3 ή 4 κοινά εξάμηνα, δηλαδή μιλάμε για πλήρη αλλοίωση των σπουδών και της ειδίκευσης! Η πρακτική άσκηση καταργήθηκε! Από υποχρεωτική έγινε προαιρετική ,δίμηνη ή τρίμηνη, για λίγες μόνο θέσεις και άνευ αποδοχών, που σημαίνει εργασία για λίγους, κι αυτή απλήρωτη και ανασφάλιστη!

  •      Θα επικρατήσει το απόλυτο χάος! Είναι προφανές ότι η συγχώνευση 3 μεγάλων ΤΕΙ – και πόσο μάλλον με διαδικασίες εξπρές – θα δημιουργήσει τεράστια προβλήματα στην λειτουργία των τμημάτων. Οι μεταβατικές διατάξεις του νομοσχεδίου είναι παντελώς ελλιπείς, και στο επίπεδο της παράλληλης λειτουργίας παλιών και νέων τμημάτων (πόσο καιρό θα ισχύσουν οι μεταβατικές διατάξεις, μέχρι πότε θα λειτουργούν τα τμήματα των ΤΕΙ κλπ) και στο επίπεδο της ένταξης των ήδη εγγεγραμμένων σπουδαστών στα νέα τμήματα. Επίσης στο νέο Διεθνές Πανεπιστήμιο η πρακτική άσκηση (για όσους φοιτητές έχουν ήδη κάνει πρακτική και επιλέξουν να πάρουν πτυχίο ΑΕΙ) δεν θα αναγνωρίζεται ούτε θα συνυπολογίζεται στις διδακτικές μονάδες για την λήψη πτυχίου (εκτός αν υπάρχει αντίστοιχη πρακτική και στο νέο τμήμα) – και αντ’ αυτού θα χορηγείται μια απλή βεβαίωση (αυτό θα ισχύσει και για κάποια ήδη περασμένα μαθήματα – που δεν θα αναγνωρίζονται) 

  •     Εξαφανίζονται ολόκληρες σχολές και αντικείμενα σπουδών – κι αυτό με ποικίλους τρόπους: είτε με πλήρη κατάργηση τμημάτων (πχ Αρχιτεκτονική Τοπίου), είτε με «εμπνευσμένες» συγχωνεύσεις -όπως αυτή του τμήματος Αισθητικής με το τμήμα Ιατρικών Εργαστηρίων, ή του τμήματος Οχημάτων με το τμήμα Αυτοματισμού, είτε με μετατροπή τμημάτων σε τμήματα τελείως διαφορετικού αντικειμένου (πχ το τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών στην Καβάλα θα μετατραπεί σε τμήμα Φυσικής)!

  •   Θα σημάνει σημαντική απώλεια των επαγγελματικών μας δικαιωμάτων – διάλυση των πτυχίων μας: Πολλά από τα νέα τμήματα που θα προκύψουν, και ιδίως αυτά που θα προέρχονται από συγχωνεύσεις ανόμοιων μεταξύ τους σχολών δε θα εξασφαλίζουν σχεδόν κανένα επαγγελματικό δικαίωμα στους πτυχιούχους. Επίσης η αλλαγή ονομάτων σε διάφορες σχολές  στοχεύουν σε αυτό, όπως, για παράδειγμα, η μετατροπή του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών σε Μηχανικών Περιβάλλοντος, που ουσιαστικά μειώνει δραματικά τα επαγγελματικά δικαιώματα του πτυχίου! Επιπλέον, η εισαγωγή των 2ετών προγραμμάτων σπουδών (η οποία με βάση τον σχεδιασμό του υπουργείου θα εφαρμοστεί σε μια πρώτη φάση στα συγχωνευμένα ιδρύματα, για να επεκταθεί αργότερα σε όλα), θα φέρει την πλήρη διάλυση της ίδιας της έννοιας του πτυχίουΠρόκειται για προγράμματα κατάρτισης, που θα υποβαθμίζουν την αξία και τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχίων, που θα δημιουργούν φοιτητές δύο ταχυτήτων, και στα οποία ο φοιτητής θα αγοράζει ότι αντέχει το πορτοφόλι του.

  •   Ανοίγει διάπλατα το δρόμο για την επιβολή διδάκτρων στις σπουδές μας. Τα δίδακτρα στα πανεπιστήμια αποτελούν μια πάγια επιδίωξη όλων των κυβερνήσεων των τελευταίων δεκαετιών. Ωστόσο την τελευταία τριετία ο κώδωνας του κινδύνου κρούει όλο και πιο έντονα. Πιο συγκεκριμένα: Α) η επέκταση των διδάκτρων στα μεταπτυχιακά και η σύνδεση της επιβολής διδάκτρων με την υποχρηματοδότηση μέσω του νόμου Γαβρόγλου,

Β) η συγχώνευση των 3 ΤΕΙ με το Δι.Πα.Ε (ένα ίδρυμα που λειτουργεί μόνο με δίδακτρα) και
Γ) η δημιουργία προπτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων στο «Πανεπιστημιακό Κέντρο Διεθνών Προγραμμάτων Σπουδών» (θα είναι η μετεξέλιξη του υπάρχοντος ΔΙΠΑΕ) που θα λειτουργούν με δίδακτρα (είτε ως τέλη σπουδών, είτε ως «οικονομική συμμετοχή» στα έξοδα διεξαγωγής των προγραμμάτων)
είναι κάποια κομβικά παραδείγματα που υποδεικνύουν ότι αυτός ο πάγιος σχεδιασμός μπαίνει – από την πίσω πόρτα - σε εφαρμογή.
Ποιοι μιλάν για «αναβάθμιση» και «πανεπιστημιοποίηση»;

Το νέο «Διεθνές Πανεπιστήμιο» αποτελεί ένα μόνο μέρος μιας συνολικής επίθεσης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Οι συγχωνεύσεις είναι ένα ακόμα μνημονιακό μέτρο, σαν αυτά που έχουν ψηφίσει όλες οι κυβερνήσεις από το 2010 και μετά, που στόχο έχει τον αποδεκατισμό των ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Σίγουρα επίκειται και μια δεύτερη φάση συγχωνεύσεων (κάτι που διαφαίνεται ήδη από τις συζητήσεις για συγχώνευση της ΑΣΠΑΙΤΕ με το Πα.Δ.Α.), καθώς στόχος όλων των μνημονιακών είναι η συρρίκνωση του εκπαιδευτικού χάρτη, το κλείσιμο/ κατάργηση δεκάδων σχολών. Γιατί να ξοδεύουν τόσα χρήματα για την (υπό)λειτουργεία των ΑΕΙ/ΤΕΙ, την στιγμή που μπορούν να εξαφανίσουν μερικά από αυτά ή να επιβάλλουν δίδακτρα; Πόσο μάλλον όταν αυτά τα «πολυέξοδα πανεπιστήμια», βγάζουν «υπεράριθμους» πτυχιούχους που θα δεν τους χρειάζεται η αγορά εργασίας (είναι γνωστό ότι η ανεργία στους νέους αγγίζει το 60%). Η μείωση του αριθμού των ιδρυμάτων και η μετακύλιση του κόστους φοίτησης στις πλάτες των φοιτητών, άλλωστε, θα επιτρέψει στις κυβερνήσεις να «επενδύουν» όλο και μεγαλύτερο κομμάτι του κρατικού προϋπολογισμού στην βασικότερη προτεραιότητα του ελληνικού κράτους, που είναι η αποπληρωμή του τόσο διαφημισμένου και καταστροφικού για την ελληνική κοινωνία, Δημοσίου Χρέους.
Αυτοί είναι λοιπόν που μιλάνε για «αναβάθμιση». Αυτοί που ευθύνονται για την υποχρηματοδότηση και την σημερινή κατάσταση των πανεπιστημίων, αυτοί που κλείνουν νοσοκομεία και σχολεία, αυτοί που στο βωμό της κρίσης έχουν μειώσει τους μισθούς και τις συντάξεις, έχουν διαλύσει την κοινωνική ασφάλιση, έχουν καταργήσει τα εργασιακά μας δικαιώματα και έχουν κάνει τα πτυχία μας ένα κομμάτι χαρτί.  
  Πρέπει να μας βρουν απέναντι τους!

Το νομοσχέδιο για το «Διεθνές Πανεπιστήμιο»  δεν πρέπει να περάσει! Κι αυτό μπορούμε να το εξασφαλίσουμε μόνο μέσα από τον αγώνα μας και την οργάνωση μας πάνω σε ένα δυναμικό σχέδιο πάλης. Σε κάθε σύλλογο, ή και ανά τμήμα, να πραγματοποιήσουμε γενικές συνελεύσεις, να πάρουμε αποφάσεις για δυναμικές κινητοποιήσεις διαρκείας (καταλήψεις, αποκλεισμούς δρόμων, διαδηλώσεις) μέχρι τη απόσυρση του νομοσχεδίου. Με συντονιστικά δράσεων – σε επίπεδο πόλης, περιφέρειας ή και πανελλαδικά-, να ενοποιήσουμε τον αγώνα μας, ώστε να δώσουμε μια ηχηρή απάντηση σε κυβέρνηση και πρυτάνεις.   

-Όχι στο νέο «Διεθνές Πανεπιστήμιο» - Όχι στις συγχωνεύσεις.
-Κάτω ο νόμος Γαβρόγλου και όλοι οι αντιεκπαιδευτικοί νόμοι.
-Κάτω τα μνημόνια και όλες οι μνημονιακές κυβερνήσεις.
-Αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης για την εκπαίδευση.α